Democratia politica

Democratia este opusul autoritarismului.
Democratia are rolul sa limiteze arbitrariul, subiectivismul, puterea personalizata sau dictatura majoritatii.
Se considera eronat, ca o conducerea pe baza votului majoritatii este o conducere democrata. Ea este o conducere in care decid/dicteaza cei mai puternici in detrimentul minoritatii. Decizia majoritatii nu elimina abuzivul si arbitrariu si asta se vede foarte bine in decizile parlamentare.

De ce nu functioneaza democratia in Romania?
In sistemele militarizate sfera decizilor reglementate prin proceduri este redusa, pentru ca se presupune, ca actiunile imprevibile ale adversarului nu pot fi reglementate si decizia trebuie sa fie rapida.
Comunismul a functionat pe filozofia militara, pentru ca obiectivul lui era lupta de clasa si eliminarea adversarului, motiv pentru care sistemul nu era reglementat de proceduri. El s-a sprijinit pe intuitia si experienta activistilor, care jucau in societate, rolul comandantilor din armata.
Sistemul politic romanesc mosteneste cadrele si mentalitatea activistilor comunisti, iar politica romaneasca a conservat caracterul de lupta politica, in loc sa adopte o competitie politica cu oferta de masuri.

Cum este organizata democratia?
In democratie, adoptarea decizilor se face pe doua paliere:
– primul care se ocupa de decizile importante, decizii care reglementeaza organizarea, functionarea si criterile deciziei executive si
– al doilea se ocupa de decizile operative/executive pe baza reglemetarilor primului nivel.
Al doilea nivel cel operativ este condus de regula de o persoana, pentru ca decizile sunt frecvente si trebuie sa luate rapid, iar dezbaterile presupun timp.
La al doilea nivel o pare din decizii pot fi avizate de diversi specialisti.

Cele doua paliere de atributii se regasesc la diverse nivele sociale, la nivel de natiuni legislativul si executivul, la nivelul admnistratiei teritoriale consilile locale si institutia primarului, la nivelul institutiei primarului directii pe domenii de activitate.
Fiecare director de directie ia decizii pe baza actelor normative emise de organismele ierahic superioare (legi, OUG, Hotarari etc..), si poate recurge la consultari cu specialisti sub forma de dezbateri sau de avizari.

Cu cat domeniul este mai puternic reglementat de criteri pe baza carora se iau decizii, si cu cat sunt mai multe decizii luate in urma dezbaterilor, decizia este mai democrata, mai valoroasa si mai putin supusa coruptiei.

Spre exemplu achizitile prin bursa sunt de preferat celor prin licitatii, si aceste sunt de preferat celor acordate discretionar fara licitatie.

In tarile democrate, cand autoritatile se confrunta cu un fenomen nou, se initiaza activitatea de intocmirea unei proceduri prin care sa se solutioneze toate evenimentele care s-ar incadra in tipicul respectiv.
In Romania se rezolva problema dupa inspiratia de moment a decidentului si la o reaparitie a evenimentului alt decident o rezolva in alt mod, influentat de interesele proprii, pentru ca nu exista obligatia sa-l rezolve dupa o procedura.
In Romania parlamentarii aloca sume bugetare pentru obiective de investitii (biserici, scoli, drumuri si poduri), in loc sa stabileasca criterii de prioritati pe baza carora sa fie repartizate sumele, interferand cu nivelul de competenta al executivului.

De ce politicienii nu schimba caracteristilie politicii romanesti?
Pentru ca introducerea procedurilor limiteaza puterea discretionara, sau le limiteaza autoritatea cum o numesc unii mai plastic.
Fiecare decident este tentat sa acumuleze mai multa putere, in nici un caz sa cedeze din atributile de decizie. Politicul incearca sa atomizeze societatea romaneasca, pentru a o putea domina.

Cine ar putea modifica starea actuala?
Daca politicul nu are interes, atunci societatea civila care este direct afectata, este si singura interesata. Societatea civila ar trebui sa se organizeze, sa-si faca proprile organizatii teritoriale, sa stabileasca prioritati din democratizarea politicului, sa-si finanteze proprile canale mass-media ca sa poata comunica cu cetatenii, pentru ca actualele canale de comunicatii ale mogulilor nu vor sprijinii o asemenea actiune.

Anunțuri

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

9 Responses to Democratia politica

  1. marius says:

    In legatura cu „Decizia majoritatii nu elimina abuzivul si arbitrariul, si asta se vede foarte bine in decizile parlamentare”,cred ca ar trebui vazut cat de corect este reprezentat acest Parlament,criteriile dupa care se face selectia candidatilor si daca acestea sunt in concordanta cu valorile celor pe care ii reprezinta; in alta ordine de idei, mai cred ca ar trebui cunoscut de catre populatie cand, si cand NU, sunt legitimi „alesii”.Mai bine zis, care este procentul din numarul total de votanti care ar trebui sa se prezinte la vot, astfel incat alegerile sa fie considerate legitime ? Adica, exista specificat pe undeva pragul electoral de prezenta la vot – in absenta caruia alegerile ar putea fi invalidate ? Ca’,daca nu exista, e foarte grav.
    La „De ce nu functioneaza democratia in Romania?”, as mai avea de adaugat ca, daca ar functiona (vorbesc de democratie), actualii „activisti comunisti” si-ar pierde instantaneu toate privilegiile dobandite pe spinarea poporului roman, ei nefiind in stare sa se lupte cinstit in niciun domeniu si nici sa gandeasca {fiind complet „spalati pe creier” si indobitociti sistematic de catre stapanii lor. Spun „stapanii” ,deoarece indivizii de care vorbeam nu cunosc alta viata in afara de aceea de „caine”). Poate, unii dintre actualii „politicieni”, realizeaza ca nu vor duce nicaieri „caracteristicile politicii romanesti”, ca este un „drum al pieirii” si ca nu se poate guverna la nesfarsit prin forta , dar, cu toate acestea nu pot schimba nimic pentru simplul motiv ca ei nu cunosc un alt mod de existenta…

    • Deceneu says:

      Fraudele preelectorale si electorale, manipularile si sistemul uninominal distorsioneaza reprezentativitatea si legitimitatea, dar din cauza ca procesul electoral e netransparent nu se paote cuantifica distorsiunea.

      • marius says:

        „Procesul electoral” este tot atat de legitim ca pe vremea lui Stalin. Dealtfel, pare a fi regizat de catre aceiasi „democrati”, de aici rezultand si „transparenta” necesara distorsionarii. Cuantificarea acesteia din urma pune intr-adevar o problema serioasa, deoarece nu stim in ce s-o masuram : in oameni plecati, in morti, in bolnavi, in copii (sau maturi) handicapati, in distrugerea sistematica a economiei sau in furturi monumentale, care lasa cu gura cascata intreaga lume,sau in aducerea unui intreg popor-la „sapa de lemn”… Toate aceste fapte au un caracter penal (de competenta CPI) si toate au acelasi izvor: stalinismul (sau democratia de tip nou). Adica, aici s-a ajuns prin perpetuarea si incurajarea „practicilor” de care vorbeati mai sus (fraudele preelectorale si electorale, manipularile in scopul distorsionarii reprezentativitatii si legitimitatii,sistemul de vot…)

  2. valachus says:

    Autopsia e excelent condusa si indrumata, si o salut, concluziile anatomo-patologice cred insa ca sunt eronate 🙂
    Societatea civila e, per se, apolitica. Nu poti modifica din exterior intestinele unui sistem ermetic. Fie intri in sistem, si il invadezi ca un cancer devenind astfel tu, societatea civila, insusi cancerul, fie stai pe margine si oricat de vehement esti, lucrurile raman neschimbate.
    Si atunci?
    Solutia este in, si la justitie, si la manetele si instrumentele ei taioase: actiunea civila, actiunea in contencios, plangerea disciplinara, plangerea penala. Death by 1000 cuts 🙂
    Mai mult, din 2007 societatea civila are la dispozitie un nou set de metode de jupuit pisica, inventate de dreptul comunitar; bun-rau cum e el, pisica inca nu e obisnuita cu metodele sale, oportunitatea exista. Recenta dihonie dintre magistrati si guvern e alta oportunitate, optiunile exista dar trebuie uzat de ele.
    Trebuie reinventate in primul rand Justitia romana si modul in care natiunea intelege sa se foloseasca de ea si pentru asta, va trebui mult efort si multa perseverenta.

    • Deceneu says:

      – Societate civila nu este apolitica, ea poate si trebuie sa se intereseze de politica, si sa ia atitudine atunci cand politicul inceasca sa-i traga „teapa”.
      – Se poate influenta politicul si din afara, respectiv structura politicului depinde de votul electoratului, si electoratul poate fi influentat de o societate civila activa, sa incline balanta spre acele forte politice, care sunt mai preocupate de interesele majoriatii.

  3. valachus says:

    .. si fiindca un exemplu face cat 1000 de cuvinte, renunt sa fac teorie si vin cu exemplul: taxa auto si esecul ei in justitie. Sunt mii de cereri, admise in justitie, de restituire a taxei ca fiind instituita contrar dreptului comunitar, pe de o parte fiindca oamenii chiar au dreptate, pe de alta parte fiindca daca instantele nu ar fi dat solutiile astea, oamenii ar fi fost motivati sa afle ca au dreptul sa sesizeze CJCE-ul la fel cum au dreptul sa sesizeze si Curtea Constitutionala a Romaniei.
    Pisica se asteapta sa fie jupuita 🙂

    • Deceneu says:

      Taxa de prima inmatriculare nu e neaparat nociva, depinde si cum e aplicata. Au utilizat taxa si alte tari, in speta Polonia.
      Efectul nu-i doar in taxa colectata de la cumparatorii de autoturisme.
      Daca nu era taxa de prima inmatriculare, probabil ca cei de la Dacia aveau mai multe saptamani sau luni de concediu fara plata, si bugetul incasa mai putine impozite si taxe de la Dacia.
      In unele tari se face apel la patriotism, pentru a sa sprijinii industria prin cumpararea de produse autohtone.
      Numai la noi se promoveaza ideea ca, ce-i romanesc e de proasta calitate si ce-i strain este de calitate. Din cauza acestei mentalitati unele firme au clacat.

  4. valachus says:

    1. Societatea civila este apolitica in definitia pe care i-o cunosc eu.

    Acolo unde democratia reprezentativa nu functioneaza (cazul democraturii romanesti sau de aiurea), ceea ce in democratiile functionale se cheama societate civila, are rol de forta politica, intr-adevar.

    Dar asta ii schimba natura, din societate civila, in opozitie politica neinregimentata in sistem.

    2. Exemplul meu cu taxa auto interesa faptul ca a fost un exemplu acut de taxare fara reprezentare (simptom de democratura), si ca a fost practic neutralizata – in justitie – de demos in scurt timp. Miscarile de strada si protestele organizate, cate au fost, au produs putin zgomot si in rest nimic.

    Apropos de taxa din Polonia, si acolo taxa a fost invalidata de CJCE la sesizarea cetatenilor comunitari polonezi 🙂

    Si departe de mine ideea ca Dacia = produs romanesc = rahat, dar asta e alta dezbatere decat cea de fata.

%d blogeri au apreciat asta: