Reforma in mass-media.

Aflu ca mai multe cotidiene sunt pe cale sa „inchida mustaria” sau au inchis-o, iar altele isi reduc efectivul.
Se vede ca mass-media este finanatata de clasa politica si nu de economic, de publicitate comerciala.
Se stia ca unele publicatii au fost tinute cu „perfuzii” pentru ca erau utile pentru campania electorala.
Un caz este Cotidianul, unde „pupinii” care l-au adus la „sapa de lemn” au cinismul sa-l acuze pe Nistorescu de faliment. Desi Nistorescu a incercat sa-l resuscite, nu a mai reusit sa-l tina pe linia de plutire.
Curentul se distribuie gratuit de mult, deci e clar ca-i finantat.

Adevarul e ca multi jurnalisti si-au facut-o cu mana lor.
Cotidianul era un ziar bunicel cand scria regretatul Octavian Paler.
Incepusera comentarii la articole, mercenarii il injurau, dar batranelul avea rating.
S-a dus O Paler, Cotidianul s-a orientat spre campanie de imagine pentru Basescu, jurnalistii faceau o campanie gretoasa „liderului providential Zeus”.
Am scris in cateva comentarii la articole, ca patronul ii plateste sa faca o munca murdara, dar o sa le scada rating-ul si cand publicatia nu va mai fi utila o sa-l inchida, si ei vor ramane si fara posturi si cu credibilitatea sifonata si nu-i va angaja nimeni.
S-a intamplat exact cum am proporocit, si nu pentru ca as fi proproc, dar era previzibil. Cei de la Cotidianul nu au tinut la calitate, au vizat interesul imediat dupa filozofia „azi sa iasa banul maine vedem noi”.

E adevarat ca presa scrisa a fost serios concurata de audio-vizual si de internet.
Daca ai posibilitatea sa citesti articolele onlinie la prima ora, de ce sa-ti faci abonament si sa aflii stirea dupa amiaza sau la doua zile cand este perimata.
Presa scrisa ar fi trebuit sa se orienteze pe analize, sa nu ramana cantonata pe stiri unde elementul proaspat se „raceste” rapid.
Mi se pare buna ideea de a transforma publicatile in saptamanale, pentru ca echipele de jurnalisti nu au capacitatea sa alimenteze zilnic paginile publicatilor cu materiale de calitate.
O publicatie saptamanala poate creste calitatea daca se orienteze spre analize si comentarii politice, economice, sociale, sa cedeze stirile editilor online.
Internetul poate fi utilizat pentru o relatie interactiva cu consumatorii, jurnalistii sa-si verifice ideile, sa tina seama de critici si sa le reformuleze mai concis si mai corect in editia tiparita.
Presa online poate sparge monopolul „mogulilor”.
Cu siguranta calitatea slaba a fost si consecinta lipsei de concurenta.
In ’90-96 calitatea presei era mult peste ce-a de acum.

Foamea de informatie este mare, cerere exista, dar si exigentele sunt ridicate, contrar opiniei celor din presa, care considera cetatenii consumatori de stiri despre crime, violuri si sange.
Consumatorul vrea informatie mai condensata si de calitate, nu se multumeste cu prezentarea „situatiei dezastruoase” pe care ne-o prezinta reporterii de trei ori pe zii, vrea sa stie cauzele si care sunt solutile.
Consumatorul nu mai vrea sa se faca din subiecte submediocre stiri de senzatie si e iritat de reluarea obsedanta a unui eveniment banal.
Daca jurnalistii isi stabilesc publicul tinta, cetateni care au un set de valori comune, pot forma grupuri de dezbateri si poate se naste si in Romania acea societate civila pentru care imi tot racesc gura, care sa faca presiuni asupra clasei politice.
Un asemenea grup ar putea fi in jurul SAR al Alinei Mungiu-Pipidii, oameni care se preocupa de persoane, care isi cauta idolii, si alt grup care sa graviteze in jurul unor ideii centrale, necesitatea organizarii societatii, a procedurilor si a legislatiei.
In orice caz proprietarii de publicatii media trebuie sa aiba mereu in vedere ce utilitate are informatia pe care o lanseaza pe piata.

Restructurarea mass-media era necesara si o sa fie un proces natural.
Vad mass-media ca pe o condensare urmata de o explozie a unei supernove, o explozie pe internet.
Nu va mai fi cum a fost, o sa fie altceva, mai dinamic, mai distribuit in spatiu si de o mai buna calitate (sper).

Anunțuri

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

11 Responses to Reforma in mass-media.

  1. Cum se face ca multe gazete se inchid, dar Curentul se distribuie in continuare gratuit?

  2. hobbitul says:

    o fi fost restructurarea necesara, dar cu doua (gardianul si ziua, mai nou)pct de vedere in minus suntem mai saraci si mai putini informati, dincolo de slugarnicia altora mai multre ziare inseamna concurenta mai mare

    • Deceneu says:

      Da, asa e. Puterea va avea mai putina opozitie.
      Ce a fost pe vremea lui Nastase se repeta in epoca Basescu. Rezista cine lauda puterea.

      Vorba lui Tanase
      „Ne-am trezit din hibernare
      Si-am strigat cit am putut:
      Sus Cutare!
      Jos Cutare!?
      Si cu asta ce-am facut?”

      Am batut pasul pe loc!

  3. Lilick says:

    E foarte interesanta tema si o sa o abordez si eu curand… dar m-au rugat niste persoane sa o mai las putin pe asta cu democratia in partide.

    Pana atunci.. ai un mail. Te rog, raspunde-mi.

  4. Florin Matei says:

    Apele se vor despărţi în curând şi în mass-media. Prevăd că, dintre televiziuni, doar Antena 3 va mai face opoziţie la puterea re-instalată. Celelelalte vor alege obedienţa pe faţă, din varii motive (cele financiare, venite pe filieră portocalie, nefiind, desigur, de lepădat). Ziarele deja au, în majoritate, o tentă pro-băsesciană. Gândul este încă în tangaj, încearcă să ancoreze în neutralitate, dar nu cred că va reuşi. Cotidianul, Ziua şi Gardianul au sucombat, după cum aud (eu nu citesc presa scrisă), iar perspectivele unei prese verticale sunt sumbre. Am spus sumbre? Reformulez: sunt inexistente!

    • Deceneu says:

      Eu cred ca partidele politice ar putea si ar fi bine sa-si faca proprile publicatii, prin care sa comunice electoratului proiectele.
      Prin abonamentele membrilor de partid, cu un tiraj carea sa fie profitabil si un pret accesibil publicatia ar putea fi tinuta in viata si campania nu ar mai depinde de mijloacele altora.

      Cred ca e ca mersul cu masina proprie sau cu taxiul. Ultimul este mai costisitor daca-l utilizezi frecvent si cand ai maim are nevoie de el risti sa nu-l ai la dispozitie.

  5. prefer mai puține cotidiane și mai de calitate, în care jurnaliștii să scrie după cum le dictează conștiința, și nu agenda redactorului șef sau a patronului. se preferă să se meargă pe tabloidizare, pe transfomarea ziarelor în simple instrumente politice, arene de comentarii și „analize” vădit partizane, în loc de reportaje, articole profesioniste și de substanță, investigații. piața va cerne, cum deja o face de la un timp încoace.
    păcat de Cotidianul și de munca dlui Rațiu…

    • Deceneu says:

      Probabil in presa scrisa vor ramane investigatile si comentarile.
      Linia politica o sa fie clara sau „oscilanta”.
      Mass-media din Romania nu are criterii deontologice, nu are repere fata de care sa evalueze actiunile autoritatilor. Se vorbeste de deontologie, dar nu este definita riguros si in consecinta a ramas o notiune abstracta.

      • sper. din publicațiile scrise mai cumpăr doar dilema veche și, uneori, revista 22. în rest, nu am de ce, din moment ce variantele online duplică hârtia

%d blogeri au apreciat asta: