Idealurile si fericirea

Recent s-a afirmat ca romanii suntem o populatie trista, la fel ca inainte de ’90.
Exista o legatura intre starea de spirit si starea economica a unei natiuni si care este primordiala?
Daca privim la americani si la nord-europeni si comparam cu starea de spirit din Blacani, am putea afirma ca exista o corelatie.

Rabinul Hyman Schachtel scria in 1954 in „Adevarata placere a vietii” ca fericirea = ceea ce ai / ceea ce-ti doresti. (vezi Fericirea Interna Bruta).
Fericirea nu exista pentru ca realizarile nu pot atinge aspiratile, deoarece odata satisfacuta o dorinta apare alta.
Cand insa discrepantele intre aspiratii si realizari sunt mari, nefericirea creste.
Fericirea este un ideal si idealul nu poate fi atins, dar fericirea poate fi masurata.
In consecinta putem vorbi de nefericire si de minimizare ei prin cultivarea satisfactilor.

Martin Seligman a studiat cum sa faca oamenii mai putin nefericiti si in filmul de mai jos sustine ca exista trei categorii de elemente care contribuie la reducerea nefericirii.
emotile pozitive, efervescenta – intalnita la oameni sociabili este ereditara in proportie de 50%, putin flexibila 15-20% si volatila.
viata captivanta, angajata intr-o pasiune: in munca, in familie, in dragoste, cand atentia este captata in totalitate si „timpul se opreste”. Satisfactile din activitatea pe care o desfasori sunt continue, dureaza atata timp cat ai activitate.
viata cu obiective sociale-filantropice – sa fi „in servicul a ceva mai maret decat tine este viata implinita”. Actiunile filantropice produc efecte de satisfactie pe termen lung.
Pentru a avea o societate fericita se poate actiona asupra ultimelor doua componente, in special pe obiective sociale.

Martin Seligman despre psihologia pozitivă (Are titrare in romana.)

Americanii au o cultura pozitiva, iar in tarile din nordul Europei exista o socializare cu traditie si o organizare bine dezvoltata. E adevarat ca si bisericile occidentale au avut o contributie mai mare decat ortodoxismul la aceasta cultura de socializare.

Romanii suntem nefericiti pentru ca ne lipsesc obiectivle sociale – nobile.
Noi ne concentram pe primele doua componente pe satisfactii efemere.
Ca indivizi cautam cu orice pret sa evadam din cotidian, fie in spectacole si placeri, fie in munca sau in hoby-uri, actiuni care sunt individualiste.
Profesional incercam sa ne afirmam, dar concurenta atrage dorinta „sa moara capra vecinului” si duce la izolare si la insatisfactile ce decurg din ea.

In Romania dupa ce ca nu aveam cultura civica, puterea comunista a cultivat frica si neincrederea, ceea ce a dus la izolarea oamenilor.
Dupa ’90, de frica sa nu piarda puterea, FSN-istii au dinamitat sistematic incercarile societatii de a se organiza prin discreditarea liderilor si au continuat aplicarea metodelor de invrajbire si manipulare, ceea ce a facut ca viata sociala si tintele nobile sa fie nule.
Puterea organizeaza serbarile oraselor si spectacole cu formatii de renume, platite cu bani buni, desii bugetele sunt sarace.

Am scris in postul precedent ca Seniorul Corneliu Coposu a fost apreciat pentru ca si-a dedicat viata unor idealuri nobile.
Ne plangem ca ne e rusine sa ne afirmam identitatea in occident.
Ce facem ca sa nu ne mai fie rusine?
De ce nu mai exista oameni care sa aiba ideluri sociale, sa incerce sa ridice moralul si demnitatea romanilor?
Pentru ca mass-media in complicitate cu autoritatile nu apreciaza si nu sustine asemenea actiuni si asemenea persoane.
Puterea nu mai poate fi discretionara daca are de condus o societate organizata cu obiective bine definite.

Se afirma ca subiectele sociale nu prezinta interes si nu aduc rating, dar Voiculescu si Patriciu fac acte de caritate catre indivizi dotati sau in suferinta si le popularizeaza, dar nu investesc in acte de natura sociala cum face Soros.
De ce era si este atata inversunare impotriva organizatilor finantate de Soros? Pentru ca incercau sa „trezeasca” pe romani sa se organizeze si actiunea era perceputa ca un atentat la strategia de a mentine populatia ca o masa amorfa.

Concluzia este simpla. Ca sa ne recastigam demintatea de romani trebuie sa ne organizam in jurul valorilor democratiei, sa le aparam si sa le promovam.
O societate organizata nu mai poate fi furata si umilita.
Nu exista demnitate pentru natiunile subjugate.

Anunțuri

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

3 Responses to Idealurile si fericirea

  1. anonym says:

    „Puterea nu mai poate fi discretionara daca are de condus o societate organizata cu obiective bine definite.
    … De ce era si este atata inversunare impotriva organizatilor finantate de Soros? Pentru ca incercau sa “trezeasca” pe romani sa se organizeze si actiunea era perceputa ca un atentat la strategia de a mentine populatia ca o masa amorfa.”

    super concluziile!

    felicitari pentru articol!

  2. Am citit cu interes comentariul tau si am vizionat cu placere si filmul. Atunci cand am scris si eu un articol despre nefericirea romanilor am constatat ca intr-adevar aceasta era provocata doare de problema strict materiala. Ai mare dreptate in tot ceea ce sustii. Nu ne simtim impliniti si nici societatea nu este construita pe dezvoltarea valorilor. In consecinta sentimentul de devalorizare personala este acut si creeaza sentimente traumatizante. Nu avem o cultura a deschiderii si a implicarii si datorita bisericii, exact asa cum constati si tu. Infuenta protestantismului asupra occidentului a fost determinant. Majoritatea psihologilor occidentali sunt tributarii acestei culturi protestante si de aceea se situeaza in avangarda. In conditiile in care cultura bisericeasca mosteneste valorile bizantine cu accentul pe pasivism si contemplare, cum ar putea societatea romaneasca sa se regenereze?

    Un exemplu recent: scoala la care activez nu s-a deranjat prea tare cu aspectele unei democratii participative. Nu a existat o mobilizare ca forma de protest nici macar acum cand s-a acutizat problema. Semnalele trimise de mine au avut ca efect crearea unui gol in jurul meu. Insa, aceeasi scoala a organizat ieri un bal. Cu bautura si mancare. Spune ceva si acest „mic amanunt”, nu-i asa????

    Ceea ce spui si tu este perfect adevarat. Concentrarea pe elementele unei societati democratice, pe activismul civic poate imbunatati in mod semnificatic calitatea vietii. In ciuda dificultatilor financiare pe care le resimtim cu totii.
    Personal, tocmai criza valorica ma

  3. Deceneu says:

    Am avut o serie de posturi cu tematica socializarii in jurul proiectelor civice, printre care si despre colaborare si succesul social.

%d blogeri au apreciat asta: