Votul la distanta

Tot mai acut se pune problema votului la distanta, pentru a oferii posibilitatea celor plecati sa-si exercite dreptul la vot.
Exista urmatoarele forme de vot la distanta:
– votul prin corespondenta
– votul electronic
– urna mobila
– votul prin procura – doar in cazuri exceptionale

In cazul votului la distanta masurile de garantare a corectitudinii alegerilor, care asigura legitimitatea alesilor, sunt compromise
Votul la sectia de vot in cabine si cu supraveghere, avea rolul sa garanteze respectare principilor: ca votul a fost exercitat de titular, a respectarii secretului, a votului liber consimtit fara presiuni sau recompense.
Numararea voturilor la sectia de vot avea rolul sa elimine posibilitatea substituirii urnelor pe traseul dintre locul de votare si cel de numarare a voturilor.

Posibilitatile de frauda in cazul votului la distanta.

  • In cazul votului prin corespondenta titularul poate ceda dreptul de vot altei persoane, ca rezultat al presiunii sau a mitei electorale, ceea ce intra in contradictie cu principiul ca votul trebuie sa fie direct si liber exprimat.
  • alterarea votului pe traseu sau la destinatie, intre momentul receptionarii si momentul numararii este posibila datorita decalajului in timp.
  • adaugarea de voturi in numele absentilor, despre care se stie ca s-au inscris sa voteze prin corespondenta si nu au transmis votul pana in ziua anterioara numararii, este posibila pentru ca actul gestiunea corespondentei nu o face o institutie independenta de putere

Recomandarile Comisiei de la Venetia pentru votul la distanta sunt urmatoarele:

ii. alegătorii trebuie să beneficieze întotdeauna de posibilitatea de a vota într-o secţie de votare.
Alte modalităţi de votare sunt acceptate numai în următoarele condiţii:
iii. votarea prin corespondenţă poate fi permisă numai în cazul în care activitatea serviciilor poştale este sigură şi fiabilă, dreptul de a vota prin corespondenţă poate fi acordat persoanelor internate în spital, deţinuţilor, persoanelor cu mobilitate redusă sau persoanelor cu drept de vot care domiciliază în străinătate; frauda sau intimidarea nu trebuie să fie permise;
iv. votul electronic poate fi utilizat numai dacă este sigur şi fiabil.

Persoanele cu drept de vot trebuie să beneficieze de posibilitatea de a obţine confirmarea voturilor şi, în caz de necesitate, de a le modifica respectând principiile votului secret; sistemul în cauză trebuie să fie transparent;

Votul din strainatate poate fi trimis la consulate si ambasade, sau la colegiu din tara de care apartine domiciliul votantului.
In ambele situatii se interpun pe traseu institutile sau societati subordonate guvernului: ambasade, consulate sau Posta Romana, unde se poate opera „prelucrarea” corespondentei.
Si la ambasade si la posta avem traditie, spatii si personal calificat pentru asemenea operatii.
Cine poate altera votul?
Autoritatile, pentru ca sunt singurele care au elementele de siguranta.
De ce pot sa intervina?
Pentru ca se incalca principiul adminstrarii procesului electoral de care autoritatea independenta.
O forta politica la putere detine controlul exclusiv al unui segment important al procesului de gestiune a buletinelor de vot.

Problemele de la votul prin corespondenta, de alterare a rezultatelor sau a vointei votantilor, se regasesc si la votul electronic. Votul de la domiciliu poate fi vandut sau exercitat sub presiunea unui membru al familiei.

Pentru a elimina alterarea votului electronic, Comisia de la Venetia sustine posibilitatea ca votantul sa poata verifica votul, incalcandu-se astfel principiul ca alegatorul sa nu poata demonstra dupa vot cum a votat, pentru a se evita vanzarea votului, sau votul sub presiune.
Pentru a descuraja adaugarea de voturi prin corespondenta in numele absentilor, ar fi necesar ca legea sa prevada obligativitatea feed-back-ului pentru contorizarea lui, respectiv AEP si nu autoritatile care le-au primit si centralizat, sa trimita o scrisoare de confirmare ca votul a fost primit in timp util, sau anulat datorita intarzierii.

Votul in numele absentilor cred ca a fost utilizat pe scara mare in anii ’90, cand s-a votat in numele decedatilor introdusi pe lista, sau cu urna mobila, iar in anii 2000 in numele celor plecati din tara, tocmai pentru ca nu a existat acel feed-back, respectiv afisarea dupa vot a listei cu cei care au votat.
E curios ca in codul bunelor paractici al Comisiei de la Venetia se recomanda posibilitatea de verificare a votului electronic, dar nu se recomanda afisarea listei cu cei care s-au prezentat la vot, ceea ce faciliteaza frauda de tip „vot in numele absentilor”.

Concluzia – votul prin corespondenta incalca principiul gestionarii buletinelor de vot de catre institutii neutre si procedurile care garantau ca: votul a fost exprimat direct de catre titularul de drept, fara presiuni si fara mita electorala, ca el s-a contorizat fara sa fie alterat.
Cu siguranta ca votul prin corespondenta este promovat de putere tocmai pentru ca permite fraudarea masiva a alegerilor. 3 mil de voturi pot reprezenta peste 50% din numarul celor prezenti la vot, deci influenta fraudei poate fi decisiva pentrru rezultatul alegerilor.

Solutia
Daca se face o analiza a distributiei cetatenilor romani in statele din UE, foarte probabil densitatea cea mai mare ar fi in: Italia, Spania, Franta, Anglia.
Romania ar putea solicita sprijin contracost, logistica insitutilor – autoritatilor electorale locale si sa organizeze procesul de vot si in alte locuri decat consulatele si ambasadele Romaniei.

Lipsa increderii se masoara prin absentism si el faca ca politicienii alesi de o minoritate sa nu aiba legitimitate.
– Poate ar fi bine ca legea sa prevada un prag minim de participare sub care validarea alesilor sa nu fie posibila, asa cum exista un prag de acces in Parlament.
– Ar fi bine ca cetatenii sa fie stimulati sa participe la vot oferindu-le o prima de participare, in nici un caz sanctiuni.
– Tot ca o masura de stimulare a participarii la vot ar fi bine sa se adopte votul alb valabil cu efect locuri libere in parlament sau in consilile locale, respectiv dreptul de a vota impotriva tuturor pe care legea actuala nu il permite, obligandu-ne sa votam pentru un candidat.
La cele de mai sus se pot adauga sugestile de la postul precedent, repectiv informatizarea evidentei participarii la vot si afisarea dupa votare a listei cu persoanele care au votat.

Votul electronic are toate vicile votului prin coorespondenta si alte vulnerabilitati specifice.

Anunțuri

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

8 Responses to Votul la distanta

  1. transildania says:

    La Multi Ani!
    Foarte importante si bune (si) ultimele tale doua postari in legatura cu votul.

    http://transildania.wordpress.com/2011/01/02/un-proiect-de-lege-care-faciliteaza-si-mai-mult-frauda-electorala/

  2. TANO says:

    in primul rand la multi ani si sa realizati in 2011 tot ce va doriti. in privinta votului cred ca ar fii corect sa se introduca un sistem electronic. romanul sa voteze ca si pana acum la urne dar in momentul cand ridica buletinul de vot CNP-ul sa fie inregistrat.

    • Deceneu says:

      Ce spui nu-i vot electronic, este evidenta electronica a prezentei la vot.
      Asta o sustin si eu dar cei de la putere nu o vor pentru ca nu mai pot fura prin votul multiplu, sau prin vot in numele absentilor.

    • Deceneu says:

      De ce Antenle nu dezbat proiectul lui Basescu?
      Nu ti se pare suspect?
      Eu cred ca sunt in acceasi barca. Daca alegerile ar fi corecte toate partdiele ar pierde alegerile in fata unui partid necunoscut cum i-a spus Lazaroiu „Alaba ca Zapada”.
      Toate partidele au interesul sa se poata fura.
      Probabil fiecare are o cota asigurata.

  3. teonegura says:

    La multi ani, dragule! In legatura cu demersul acesta legislativ, e un pas bun, dar mi-e teama ca la noi, lucrurile se vor petrece la fel, adica sistem Clayton, model nea’ Gheorghe 😀

%d blogeri au apreciat asta: