Fraude si masuri posibile la votul prin corespondenta

Proiectul legii votului prin corespondenta supus dezbaterii de MAE, introduce urmatoarele posibilitati de frauda:
1. Votul multiplu. In numele aceluiasi alegator se poate vota prin corespondenta si in tara.
Nu se precizeaza nicaieri in lege ca votantii care au optat pentru votul prin corepondenta sunt eliminati din listele permanete de la domiciliu din tara. Asta poate face ca intre 1 si 3 mil de alegatori sa aiba dubla inregistrare, ceea ce mareste artificial numarul cetatenilor cu drept de vot si ridica numarul voturilor necesare pentru a depasii pragul de 5% pentru intrarea in parlament.
Nu-i exclus sa fie vizat UDMR-ul cu aceasta „scapare” a legii.
Se pot trimite liste cu cei care voteaza prin corespondenta sa se voteze in numele lor in tara, pentru ca nu exista o informatizare completa a prezentei la vot. Dupa lege se informatizeaza doar evidenta cetatenilor care au solicitat votul prin corespondenta si atunci votul multiplu (prin corespondenta si in tara) nu poate fi depistat.

Ar fi utila precizarea ca votantii prin corespondenta sunt radiati din listele din tara, cine poarta raspunderea si care-i sanctiunea pentru cazul cand se depisteaza evidente duble.
Ar fi de asemenea utila evidenta electronica a prezentei la vot atat in tara cat si in straintatate, evidenta care poate depista si cuantifica toate formele de vot multiplu.

2. Votul in numele absentilor, celor care s-au inscris sa voteze prin corespondenta si nu au trimis votul.
3. Substituirea corespondentei cu una in care rezultatul este cunoscut.

Ultimele doua pot fi realizate in felul urmator.
Puterea care are toate datele de identificare si de siguranta, „cloneaza” corepondenta transmisa.
Cativa baieti de la SIE cu colete de scrisori trimit voturile in numele alegatorilor inscrisi in liste, din localitatile in care acestia au domiciliu sau resedinta. Plicurile au un mic semn distinctiv.
La destinatie aceeasi baieti triaza corespondenta si toate plicurile care nu sunt marcate sunt distruse, eventual semnul inlaturat de pe plic daca-i grosolan si vizibil. In final comisia numara voturile din plicurile duplicate.
Voturile pot coincide ca numar cu cele trimise de electorat sau pot fi mult mai multe.
Se poate stabilii un scor electoral prin ca sa nu fie exagerata frauda.
In acest mod rezultatul poate fi „programat” ca rezultatul lui EBA la europarlamentare.


De unde rezulta pregatirea fraudei cu acest scenariu?

Art 11 – 1) Compania Nationala Imprimeria Nationala SA realizeaza si pune la dispozitia Minsterului afacerilor Externe documentele prevazute la art. 16 alin (1) lit.b)-h).
2) Costurile necesare pentru emiterea si transmiterea documentelor prevazute la art 16, alin.(1), lit. b)-h) sunt prevazute in bugetu Ministerului Afacerilor Externe aprobate pentru pregatirea, organizarea,si desfasurarea alegerilor in strainatate.

Costurile de transmitere a corespondentei catre alegatori sunt suportate de MAE, iar costurile de la alegator spre consulate sunt suportate de alegatori.(Art 16, (5) si (6))

De ce sumele aferente costurilor de editare sunt gestionate de MAE si nu de AEP ???
De ce nu factureaza AEP sumele cheltuite cu corespondenta catre MAE si cele cu editarea catre Imprimeria Nationala S.A. ?
Pentru ca la AEP nu se pot face fraude in siguranta si fondurile MAE nu sunt verificate de Curtea de Conturi! Costurile cu „clonarea” corespondentei sunt in siguranta la SIE.

Pentru a reduce posibilitatea implicarii MAE in procesul de vot, MAE ar trebui sa aiba doar rolul de a colecta cererile pentru registru cetatenilor care solicita votul prin corespondenta si de primire a corespondentei cu voturile.
Transmiterea documentelor (buletin devot si instructiuni) ar trebui sa le faca Autoritatea Electorala Permanenta. In acest fel MAE nu ar avea acces si contact cu atestatele, cu buletinele de vot albe si cu elementele de siguranta.

Ce masuri se pot adopta sa se diminueze riscul.
Cu ocazia studierii votului electronic specialistii au fost unanim de acord ca procesul de vot electronic nu poate fi supravegheat si in aceeasi situatie este si votul prin corespondenta. Atunci s-a cazut de acord sa se adopte alte masuri de verificare.
Pentru ca electoratul sa aiba incredere in sistemul electoral, ce-a mai buna masura a fost considerata oferirea posibilitatii ca votantul sa poata verifica votul, nu doar ca a votat dar si ca votul s-a contorizat la alesul sau.
S-a acceptat sa se incalce principul ca votantul sa nu poata demonstra dupa vot cu cine a votat, principiu care descuraja vanzarea voturilor sau votul sub presiune, pe considerentul ca riscul sa se altereze votul la destinatie este mai mare decat cel al vanzarii de voturi.


In cazul de fata exista doua feed-back-uri posibile pentru votul prin corespondenta:
unul pentru a confirma ca votul a fost sau nu numarat si al doilea la cine a fost contorizat votul.

a. Pentru a descuraja votul in numele absentilor ar fi utila confirmarea votului.
Pentru a confirma votul AEP (nu MAE), ar trebui ca in termen de 30 de zile sa trimita raspuns, care sa nu treaca pe la MAE, la adresa de corespondenta a celor care au votat, sa confirme ca votul lor a sosit in timp util si a fost inregistrat, sau ca a sosit cu intarziere si a fost anulat.
Daca un alegator primeste o confirmare ca a votat si el stie ca nu a facut-o, atunci acesta sa sesizeze AEP si parchetul sa faca cercetari.
Costul cu corespondenta de confirmare poate fi un etalon pentru cheltuielile decontate catre MAE pentru corespondenta. Daca cheltuielile MAE sunt cu mult mai mari decat cele de confirmare, AEP poate sa ceara anchetarea lor, sa vada daca nu sunt cauzate de fraude.

b. Pentru a descuraja substituirea voturilor prin corespondenta.
Alegatorul trebuie sa poata sa verifice cum a votat. Ar fi necesara o modificare in lege prin care in plicul alb cu votul, alegatorul sa scrie pe buletinul de vot un cod numai de el cunoscut. La numararea voturilor sa se inregistreze codul si cu cine a votat.
Doar alegatorul stie codul si nu poate fi facuta o legatura de corespondenta intre cod si alegator!
AEP sa fie obligata sa afiseze pe site lista cu misiunile diplomatice si oficile consulare, in cadrul lor codurile individuale si la fiecare cod cum a votat.
Popescu are posibiliatea sa intre pe sit-ul AEP sa-si cauze codul si sa verifice votul.
Totalurile pe misiuni diplomatice si consulate trebuie sa coincida cu situatia din procesele verbale.

Amendamentele si propunerile pe care le-as formula sunt urmatoarele
– Cetatenii cu drept de vot nu pot figura in doua liste electorale. Cetatenii inscrisi in registrul alegatorilor romani cu domiciliu sau resedinta in strainatate sunt radiati din listele permanete din tara.
– Costurile necesare pentru emiterea si transmiterea documentelor prevazute la art 16, alin.(1), lit. b)-h) sunt prevazute in bugetul Autoritatii Electorale Permanete aprobate pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor in strainatate.
– MAE afiseaza pe site documentele necesare si instructiunile de completare si primeste corespondenta trimisa de cetateni pentru inscrierea in registru cetatenilor care voteaza in strainantate si a celei cu voturile exprimate.
– AEP transmite documentatia spre adresa din strainatate din registrul alegatorului cu domiciliu sau resedinta in strainatate. AEP poate realiza la nivel de judete, operatiunea de trimitere a corespondentei, respectiv fiecare judet trimite documentatia cetatenilor care au domiciliu din tara in judetul respectiv.
– AEP deconteaza facturile catre Compania Nationala Imprimeria Nationala SA tiparirea buletinelor de vot, a atestatului si a instructiunilor de completare, si catre MAE pentru cheltuielile cu corespondenta.
– Alegatorul scrie pe buletinul de vot un cod individual.
– La numararea voturilor se inregistreaza intr-o baza de date electronica: sectia de vot, codul de pe buletinul de vot si cu cine a votat si informatia se afiseaza pe sit-urile AEP si pe cel al misiunilor diplomatice si a consulatelor.
– AEP asigura printr-o baza de date publica consultarea listelor electorale pe site
– AEP afiseaza pe site evidenta prezentei la vot si copie scanata dupa procesele verbale din sectile de vot in termen 24 de ore de la inchiderea urnelor.
– AEP afiseaza pe site rezultatele voturilor pe sectii dupa validarea proceselor verbale.
Baza de date se gestioneaza de AEP pe servere proprii dupa modelul listelor cu elevii inscrisi la licee de la Ministerul Invatamantului si Culturii.

Vad ca partidele politice si consultantii lor nu au obiectii la legea electorala, fie nu au citit-o fie au o intelegere si le convine.
O lege care nu permite fraude poate produce surprize neplacute pentru toate partidele politice in cazul aparitie unui partid nou. O lege cu posibilitati de fraudare le poate asigura permanentizarea la putere.

Anunțuri

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

10 Responses to Fraude si masuri posibile la votul prin corespondenta

  1. transildania says:

    Eu as mai adauga o posibilitate enorma de frauda (care se suprapune si cu votul multiplu): cumpararea de voturi si exercitarea votului de catre altcineva decat cel care detine dreptul de vot.
    Indiferent cate elemente de „siguranta” ar avea plicurile cu votul prin corespondenta, un lucru nu poate fi garantat de nimeni: ca cel care detine dreptul de a vota chiar completeaza votul si inchide plicul.
    Acest lucru poate fi facut de catre cumparatorul de voturi. Asa s-a intamplat si in Anglia.

    Foarte probabil vor fi agenti care vor face o oferta cetatenilor romani din strainatate de genul „solicitati votul prin corespondenta si daca-mi dati mie plicurile primiti x Euro”.

    • Deceneu says:

      Votul la domiciliu nu mai pote fi supravegheat de reprezentantii partidelor si de ai ONG-urilor, deci riscul vanzarii si a votului sub presiune nu poate fi evitat decat refuzand dreptul la vot.

      La Tvr Dl Baconski afirma ca vra sa vada cine are curajul sa se opuna la dreptul la vot al romanilor din strainatate.
      Puterea forteaza nota ca sa impuna un drept la vot la care exista mai multe posibilitati de frauda, cea de la consulate si la domiciliu.
      La tentativa de cumparare de voturi exista riscul organizarii flagrantului.

  2. Simona says:

    Sora mea e in SUA si nu voteaza pentru ca e prea departe de cea mai apropiata sectie de votare. Daca va exista votul prin corespondenta sau votul electronic de la distanta ea va vota. Si sunt multi ca ea.

    Nu mi-e clar daca votul electronic presupune deplasarea la sectia de votare sau nu. Nu se poate vota electronic de oriunde?

    In SUA deja se practica votul electronic – si are loc inaintea zilei alegerilor pentru verificari suplimentare. Sa poti verifica ce vot e inregistrat dupa votare e o idee buna pentru a impiedica frauda.

    Cel mai interesant mi se pare votul electronic de la distanta. Nu ar fi simplu daca ar exista verificare electronica pentru votant, inregistrarea automata a votului (nu se va putea vota de mai multe ori), numararea voturilor.

  3. Simona says:

    Am gresit cand am zis „In SUA deja se practica votul electronic ” – ma refer la votul prin corespondenta care exista deja in SUA.

    • Deceneu says:

      Votul prin coresponedenta exista in multe tari din UE, valabil pentru cei care sunt in afara tarii lor.
      Votul prin corespondenta nu prezinta garantii ca un vot la sectie.
      Votul electroni este si mai putin sigur.
      Posibilitatea fraudarii de catre cei de la putere este foarte mare motiv pentru care nu prea a fost practicat. In UE din cate stiu l-au adoptat in Olanda.
      O sa revin cu o tema speciala despre votul electronic cu atat mai mult cu cat exista o incercare de a-l promova si in Romania.
      AEP are pregatit „un sistem de vot electronic romanesc” prezetat pe 12 pagini.
      Analizele occidentale au semnalat peste 300 de vulnerabilitati ale votului electronic, grupate pe 9 categorii.

  4. E un sistem dar nu la noi! nu suntem pregatiti pentru asa ceva!

    • Deceneu says:

      Si eu cred la fel. Le noi voturile se vand la pret derizoriu. Doar distantele ar putea fi o bariera in calea comertului cu voturi.

  5. Pentru votul multiplu e nevoie ca una şi aceeaşi persoană să aibă două CNP

    • Deceneu says:

      Daca nu se prelucreaza informatic prezenta la vot, nu-i nevoie sa aiba doua CNP-uri pentru ca manual nu au cum sa compare milioane de CNP-uri.
      Este putin probabil ca evidenta populatiei sa emita acte cu doua CNP-uri pentru aceeasi persoana.

%d blogeri au apreciat asta: