Institutii

Majoritatea sunt de acord cu afirmatia ca institutile statului nu functioneaza cu rezultate multumitoare.
Institutile puterii pot functiona in urmatoarele moduri:
-1. in deriva, societatile nu sunt conduse.
-2. sub constrolul persoanelor practicata in regimuri autoritare
-3. sub controlul procedurilor se practica in democratii.

Functionalitatea institutilor in democratie se realizeaza prin legi si regulamente de orgaizare si functionare.

In socialism s-a utilizat sistemul conducerii sub controlul persoanelor, un sistem oriental, „sultanist”, dupa modelul sovietic, dar intalnit si in alte tari din orient, in tarile arabe, in India, China etc..

Activistii comunisti, secretarii de partid,  aveau un sector,  o regiune de care erau „responsabili” si peste care dominau. In instutile admnistrative ale statului, functionarii cu functii de raspundere se subordonau celor de la nivelul ierarhic superior, seful institutiei se subordina secretarului de partid al institutiei si acesta secretarului de partid regional. Organizarea era ierarhica, si nu era guvernata de proceduri cu criterii, prin care sa se reglementeze decizile si autoritatea conducatorilor.

Lipsa reglementarilor, a criterilor de evaluare au facut posibile decizile discretionare,  subiectivismul, abuzurile, nepotismul, promovarea persoanelor fara caracter gata sa execute dispozitiloe sefilor ierarhici.

Dupa ’90 sistemul s-a conservat in cea mai mare parte.
La varful puterii, in Parlament si la guvern, oamenii sunt rotiti de sistemul pluripartinic, dar in multe institutii ale statului ei sunt „incremeniti” in posturile pe care le-au ocupat prin slugarnicie.

De ce nu functioneaza institutile statului?
Toate institutiile statului au o structura manageriala osificata, deoarece cadrele de conducere au fost selectate dupa criterii ce nu tin de performanta, cu mandat nelimitat in timp, si nimeni nu-i schimba pe motiv de slabe performante. Ei sunt schimbati doar cand comit infractuni, sau abateri grave, sau cand intra in dizgratia sefilor ierarhici.
Acest lucru face ca, cei veniti ulterior sa nu poata spera la promovare, decat daca au relatii sus puse, ceea ce-i determina pe multi sa plece din sistem si astfel innoirea cu specialisti lasa de dorit, completarea cu tineri duce la nepotism.
Se face mare caz de ocuparea posturilor prin concurs, dar s-a dovedit de nenumarate ori ca aceste concursuri sunt facute doar pentru a respecta cadrul legal, ca multe licitatii.
Mult mai eficienta ar fi incadrarea pe posturi de conducere pe durata unui mandat, care sa poata fi intrerupt daca performantele celui incadrat lasa de dorit.

Managementul are impact in planul coruptiei, nu numai asupra performantelor.
Salariatii subordonati unor sefi fara criterii de apreciere sunt la cheremul acestora. Ei nu pot avea o conduita demna, o viata profesionala verticala, atat timp cat „seful” da sentinte privind capacitatea lor profesionala dupa bunul plac. Daca veniturile si cariera lor depind de ifosele sefilor, salariatii/functionarii se vor comporta slugarnic, fara demnitate, fara initiativa, si coruptia prospera.

Institutile nu functioneaza deoarece conducerii ii lipsesc parghile prin care sa exercite un management performant, lipseste motivarea care presupune:

  • criterile de apreciere a activitatii fiecarui functionar
  • controlul activitatii functionarilor- monitorizarea activitatii lor
  • evaluarea (fara criterii si control, nu se poate vorbi de evaluare a activitatii)
  • motivarea functionarilor, adica:
    1. corelarea veniturilor si a promovarii functie de performante
    2. raspunderea materiala si sanctiuni pentru abaterile profesionale, sau incompetenta

Din pacate se pare politicienii nu doresc institutii eficiente in zona combaterii coruptiei.
Cand a fost infintata garda financiara agentii primeau comision din veniturile aduse la buget, si pentru ca erau prea zelosi, aceste comisioane care erau mai mari decat salarile, s-au „dizolvat”.

Veniturile sunt fixe, nu depind de rezultate, si promovarile se fac in urma unor concursuri trucate. Posturile sunt ocupate pe viata,  pana la desfintarea lor,  sau pana la  o abatere grava penala.

Un sistem eficient si incoruptibil, este un sitem in care rezultatele influenteaza veniturile si promovarea functionarilor, un sistem in care decizile de stimulare sau de  sanctionare pot fi contestate in instanta, lucru posibil doar atunci cand ele sunt prevazute in norme scrise, in proceduri de functionare.

Un functionar care stie ca veniturile si viitorul carierei lui nu depinde de bunavointa sefilor ierarhici, ca ele depind de rezultatele profesionale pe care le obtine, nu mai este obligat sa se umileasca si poate adopta o pozitie demna, sa refuze sa comita acte abuzive sau ilegale.

O reforma care sa faca functionale institutile statului, ar trebui sa introduca  ocuparea posturilor de conducere prin concurs pe durata unui mandat, la sfarsitul caruia sa poata participa la alt concurs.  Mandatul sa poata fi incheiat inainte de termen, daca nu au fost realizati indicatorii de performanta, daca se dovedeste ca persoana care l-a ocupat exercita functia abuziv, cu incompetenta sau cu rea credinta.  Masura ar permite reimprospatarea functionarilor publici in functii de conducere cu persoane tinere si competente, ar da sperante de promovare celor valorosi, care acum nu au nici o sansa decat daca se inregimenteaza politic.

2 Responses to Institutii

  1. snake says:

    interesanta abordare. iata ce mai am de spus:

    cine face evaluarea? tot ei? :))
    de ce functionarul public trebuie sa ocupe un post de conducere pentru un mandat? ca depinde de culoarea politica? daca seful este bun, de ce sa stea un mandat? mi se pare mult mai normal ca functiile publice sa fie ocupate conform performantei profesionale si nicidecum coloraturii politice sau a gradelor de rudenie! daca persoana este competenta, poate fi din orice partid, poate fi ruda oricui sau poate fi apolitica, nu vad care e problema?

    intr-o institutie complet politizata nimeni nu mai lucreaza eficient pt ca nu asta este primordial. atmosfera este de cosmar, domina o vanare continua a celuilalt, exista multa turnatorie etc. daca insa angajatii n-ar presta acolo functie de pile, fiecare si-ar vedea de treaba lui. dar nu este asa.

    cand s-a dat mana libera garzii financiare s-a denaturat scopul controlului. interesul lor era doar sa dea amenzi pt a-si mari veniturile salariale. ceea ce nu e tocmai legal, nu?

    oamenii din institutiile de control trebuie sa fie profesionisti si evident tehnocrati. daca ei nu pot fi comandati sau santajati pt activitati sau situatii anterior intrarii in functie, ar putea da rezultate deosebite. insa, dupa cum stim, peste tot domina alte criterii de angajare!!! ai remarcat extraordinar faptul ca inclusiv concursurile organizate in institutiile de stat nu sunt altceva decat un urias fiasco, scopul fiind doar indeplinirea conditiilor legale de angajare ale unui pilos. oricate alte persoane competente s-ar prezenta la acelasi concurs vor fi eliminate rusinos din competitie doar pt a intra CINE TREBUIE! recent, cu examenele astea de ocupare a posturilor de sefi in administratia publica (deconcentratele) numirile au fost politice. cunosc un caz de proaspat director intrat pe „concurs” la o anumita agentie, care, dupa intrarea in paine, a recunoscut in fata subalternilor ca …habar n-are cu ce se mananca meseria, dar a fost numit de partid!!! adica n-avem nici o sansa de vindecare!

  2. Deceneu says:

    Nu are nici o legatura mandatul cu politizarea.

    In invatamantul superior din occident posturile se ocupa pentru o perioada de timp, dupa care poti sa prelungesti contractul sau poate vine un altul mai capabil.
    Ideea este de a nu acorda posturile pe viata, pentru ca atunci cei tineri si capabili gasesc posturile ocupate nu au sanse de promovare, sunt nevoiti sa accepte solutii de la sefi incapabili, sunt frustrati si pleaca in alta parte.
    Pe de alta parte sefii care stiu ca au postul asigurat nu se mai preocupa de autoperfectionare si se plafoneaza.
    Daca promovarea se face prin concursuri si examinari sustinute in fata unui calculator, cu un chestionar ca la circulatie, se poate asigura o examinare corecta obiectiva.

    In ce priveste garda fianciara, fenomenul amezilor poate dispare odata cu intrarea in legalitate.
    Totul e ca normele sa fie clare, stipulate in acte juridice, contestabile in justitie ca sa nu permita abuzuri.

Lasă un comentariu