Principiile votului

Sistemele electorale sunt foarte importante pentru ca de calitatea lor depinde democratia si legitimitatea puterii. Legitimitatea depinde de increderea pe care o au cetatenii intr-un proces electoral corect, incredere care se masoara prin prezenta la vot.

Multi politruci din Romania constienti ca legitimitatea lor ar putea fi contestata propun introducerea obligativitatii votului si sanctionarea cu amenzi a absenteismului.
Mi se pare mai normal sa propuna acordarea unei prime de participare pentru a stimula participarea la vot.
Fiecare gandeste prin mentalitatea dobandita prin educatie sau profesional.
La armata nu se opereaza cu stimulente, se dau ordine si se aplica sanctiuni.

Partidele politice la putere, incearca sa adopte masuri prin care sa fie avantajate si cu cat erodarea lor electorala este mai puternica, cu atat tentatia sa introduca prevederi prin care sa influenteze rezultatul
electoral in favoarea lor este mai mare.
Pentru a contracara asemenea tentative, democratiile occidentale au introdus principii prin care sa se asigure ca rezultatul alegerilor nu sunt alterate.
Comisia de la Venetia a intocmit un „Codul bunelor practici în materie electorală
Conform Codulului de bune practici electorale principile sunt:

  1. Sufragiul universal – cu unele exceptii conditionate de: varsta, resedinta, cetatenie, sau pentru: cei fara discernamant si condamnati cu suspendarea drepturilor civice
  2. Sufragiul egal – egalitatea votului, a puterii electorale, a sanselor
  3. Sufragiul liber – in ce priveste formarea opiniei si a vointei exprimarii votului
  4. Votul secret
    1. Pentru fiecare persoană cu drept de vot, secretul votului nu este numai un drept dar şi o obligaţie, a cărei nerespectare trebuie să fie sancţionată prin anularea oricărui buletin de vot al cărui conţinut a fost divulgat.
    2. Fiecare persoană trebuie să voteze individual. Votul în familie sau oricare altă formă de influenţare asupra votului unei persoane de către altă persoană trebuie interzise.
    3. Lista persoanelor care în realitate se prezintă la urnele de votare nu trebuie făcută publică.
    4. Orice încălcare a dreptului la vot secret trebuie sancţionată.
  5. Votul direct – fara intermediari (nu votul acordat unui candidat cum au justificat sustinatorii uninominalului)
  6. Periodicitatea alegerilor

Ce masuri de precautie se prevad in codul de la Venetia, dar si in alte practici internationale (spre exemplu in Olanda, care a adoptat votul on-line).

– Procesul de vot trebuie coordonat si gestionat de o autoritate independenta de puterea politica in care sa aiba reprezentare toate fortele politice importante.
– Pentru ca increderea in corectitudinea procesului electoral sa nu fie afectata trebuie sa existe proceduri de verificare si de supraveghere, de catre toti actorii politici, de catre organizatii neguvernamentale si de cate ori este posibil de catre cetateni.
– listele de alegatori trebuie sa fie afisate inainte de alegeri pentru a demonstra ca nu exista alegatori virtuali(decedati sau minori)
– Reclamatile si contestatile trebuie solutionate dupa proceduri transparente si solutionate de justitie in ultima instanta.
– Pentru a se evita cumpararea de voturi nu este bine ca votantul sa poata demonstra dupa vot cum a votat, deci nu se recomanda nici ca sa poata sa-si verifice votul.
– Pentru a se evita votul sub presiune, chiar a membrilor familiei, nu se recomanda votul insotiti de membrii familiei in cabina de vot si nici votul la domiciliu, decat in cazuri justificate de ordin medical. Aceleasi restrictii pentru votul cu urna mobila.

Opinia mea despre alte masuri care sa asigure corectitudinea procesului electoral, este ca cetatenii si jurnalistii ar trebui sa aiba posibiliatea sa verifice direct, cat mai multe aspecte ale alegerilor, sa nu se increada in observatori si reprezentantii partidelor politice, cu atat mai mult cu cat alegerile sunt organizate de autoritatile locale(politice) cu functionarii din primarii, si cu membrii ai unor partide care nu au atatia membrii cati reprezentanti au in comisile electorale.

Desi Codul de la Venetia nu recomanda afisarea listelor cu cei prezenti la vot, probabil din motive de presiuni sa nu votezi, in Romania nu exista presiuni sa nu te prezinti la vot, deci efectul pozitiv ar fi mult mai mare decat cel negativ.
Spre exemplu in anii ’90 s-a abuzat de urna mobiala si de decedati, iar in anii 2000 s-a profitat de absenta celor plecati din tara, pentru a se vota in numele lor.
Daca legea prevedea obligativitatea afisarii copilor dupa listele cu semnaturi ale celor prezenti la vot, votul in numele absentilor putea fi evitat, pentru ca in sate oamenii se cunosc si ar fi sesizat frauda. Sigur copile puteau fi realizate cu coloanele de CNP si actului de indentitate albe.

Pentru evitarea votului multiplu ar fi fost obligatorie prelucrarea informatica a persoanelor prezente la vot. Este o masura deloc costisitoare, insa nu a dorit-o nici puterea nici opozitia. Fiecare a avut impresia ca el este mai hot si mai versat decat adversarul.

Tot mai acut se pune problema votului la distanta, pentru a oferii posibilitatea celor plecati sa-si exercite dreptul la vot si exista doua forme de vot la distanta:
votul prin corespondenta
votul electronic

One Response to Principiile votului

  1. Victory Hope says:

    Cind se dovedeste ca o alta putere statala (sau reprezentanti ai acesteia) au intervenit in alterarea rezultatelor procesului electoral, aceasta duce la invalidarea acelui proces.

Lasă un comentariu