Servicii secrete

Nu se poate vorbi de controlul servicilor secrete fara un control financiar.
Acest control financiar este numai un pas necesar, dar nu suficient. Trebuie controlata gestiunea informatiei, cine si cum o obtine si o adminstreaza.
Controlul parlamentar e o utopie. Cei 10-12 parlamentari nu pot exercita un control pe intregul teritoriu tarii, nici macar in Bucuresti.
Ei iau de bun ce le spun conducatorii acestor servicii.
Atata timp cat servicile secrete sunt ca un balaur neimblanzit cu mai multe capete, Roamania va avea o traiectorie oscilanta, si fiecare cap va suge din economia subterana. Un singur cap e periculos ca poate naste un dictator.
E de preferat doua sau mai multe centre de putere care sa aiba atributii diferite si sa se controleze reciproc, dar toate trebuie sa fie controlate financiar de administratie si juridic de justitie.

Nu trebuie condamnat atat de mult pe cel care executa ordinul, trebuie condamnat mai mult pe cel emite ordin, si sistemul care-l obliga sa execute orice ordin primit.
Cei care dau ordin abuzeaza de functie, de subordonati, si de carentele sistemului, care nu are prevazute protectia executantilor care ar opune rezistenta la ordine aberante sau ilegale.

Ce scrie Curentul

„Curentul” Pe scurt, intr-un proces pe care Aurel Rotaru il avea in Romania, impotriva Ministerului de Interne, a Ministerului Apararii Nationale si a Directiei de Munca Vaslui,
Ministerul de Interne a facut uz, ca dovada, de un inscris provenit de la SRI, din care reiesea ca Rotaru ar fi fost legionar. Ulterior, s-a dovedit ca afirmatia era falsa.
Imediat, Aurel Rotaru a dat in judecata SRI cerand daune si distrugerea dosarului cu privire la falsul sau trecut legionar. Dupa decizia CEDO, statul roman este obligat sa-i plateasca petentului suma de 50.000 franci francezi ca daune morale.

Luand in considerare decizia CEDO, Comitetul de Ministri al CEDO a emis, marti, o rezolutie provizorie care semnaleaza faptul ca legislatia romaneasca nu reglementeaza strict limitele care trebuie respectate de autoritati in strangerea, inregistrarea si arhivarea informatiilor privind siguranta nationala.
In urma unui proces la CEDO Romania – obligata sa schimbe legislatia serviciilor secrete

Asemenea dovezi fabricate au fost reclamate si de judecatoarea de la Tg. Mures.
Probabil ca nu un „tilca” din SRI a decis sa fabrice dosarul(e), (desi pot exista si astfel de cazuri), pentru ca „tilica” nu avea nimic de impartit cu respectivul, ci unul cu functie in sistem.

S-a discutat in ’90 despre vinovatia sau nevinovatia militarilor, care au tras in manifestanti, si multi spuneau ca „ordinul se executa nu se discuta”, deci un executant este exonerat de vina, si se propunea amnistierea celor care au deschis focul in decembrie ’89.
Asta e posibil pentru ca regulamentele militare nu prevad cazuri de exceptie.
Toate structurile militarizate ar trebui sa aiba prevazute in regulamente in ce cazuri ordinul poate fi ignorat, altfel se ajunge in situatia periculoasa ca un descreierat sa dea ordin de masacru si subordonatii sa-l execute, pentru ca sunt protejati de principiul de mai sus iar alternativa ar fi curtea martiala.
In aceiasi logica servicile secrete trebuie sa aiba prevazuta obligatia functionarilor de a raporta abuzurile din sistem, ale sefilor sau colegilor, alternativa fiind acuzatia de complicitate.
Tot pentru a responsabiliza sistemul e necesara raspunderea pentru activitatea desfasurata, respectiv in cazul relatat mai sus cei implicati ar trebui sa raspunda pentru daune materiale si morale aduse statului si institutiei.
In Romania servicile secrete si armata se conduc dupa filozofia KGB-ista a subordonarii absolute fata de sefi, niste sefi cu puteri dictatoriale care nu sunt controlati si nu raspund pentru actele si faptele lor.

Reforma trebuie sa se introduca un regulament de functionare cu prevederi care sa limiteze abuzurile sefilor, si sa protejeze salariatii care au verticalitatea sa opuna rezistenta la asemenea practici, sa stipuleze raspunderea fiecaruia pe masura faptelor.

A solicita o reforma a servicilor secrete, nu-i un atac la adresa acestor servicii, cu atat mai putin schimbarea sefilor

Schimbarea sefilor care e vehiculata sau ceruta de presa nu-i reforma e o amagire care lasa sistemul intact si incontrolabil.

Alte aspecte privind functionarea servicilor secrete

Proiecte de lege
SRI vrea sa faca afaceri, politica, retineri si sa ingroape secretele pe o suta de ani

Basescu pofteste la servicii

Ca vectori de amenintare la adresa securitatii nationale, pe linga coruptie, au mai fost introduse in noua Strategie proasta guvernare, iresponsabilitatea politica, abuzul de putere, lipsa de transparenta si deviationismele spre dictatura spre guvernari autoritariste de orice fel.

Lasă un comentariu