Retusuri constitutionale

Modificarile constitutionale promovate de presedentie – un rezumat de amator
– Parlametul unicameral
– Numarul parlamentarilor de maxim 300 de persoane
Dupa Constitutia actuala numarul de parlamentari putea fi stabilit prin legea electorala.

– Imunitatea Presedintelui devine una „absoluta” pe perioada mandatului
In Constitutia actuala imunitatea este ca a parlamentarilor, limitata la activitatea politica si nelimitata in timp.

ARTICOLUL 84
– (2) Pe durata exercitarii mandatului, Presedintele Romaniei se bucura de imunitate.
inlocuieste formularea actuala
– (2) Preşedintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 72 alineatul (1) se aplică în mod corespunzător.

A fost eliminata trimiterea la
ARTICOLUL 72
(1) Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.

Din moment ce legiuitorul a specificat ca opinile politice sunt protejate de imunitate, se deduce din spiritul Constitutiei actuale ca Presedintele nu se bucura de imunitate pentru acte si fapte de alta natura. Imunitatea reglementata de actuala Constitutie respecta si ARTICOLUL 16

Imunitatea propusa de Presedinte intra in conflict cu
ARTICOLUL 16
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.

Vezi mai multe la Cum se compromite justitia!

– Atributile Presedintelui cresc si in ce priveste revocarea membrilor guvernului, desi Constitutia prevede ca Guvernul isi desfasoara activitatea sub control Parlamentar
1. (2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.
se completeaza cu
(2.1)Propunera primului-ministru de revocare si numire a unor membrii ai Guvernului nu se poate face decat dupa o consultare prealabilă a Presedintelui.

– Avizul Curtii Constitutionale in caz de suspendarea Presedintelui devine obligatoriu, CC dobandind un drept de „veto” in fata Parlamentului. (ARTICOLUL 95), desi in caz de punere sub acuzare a Presedintelui, CC nu mai este nici consultata (ARTICOLUL 96).
– Vacantarea functiei se reduce de la 3 luni la 45 de zile

– Restrictie suplimentara pentru Presedintele interimar sa nu poata desemna Prim-ministru si sa nu poata numi guvernul aprobat de Parlament (ARTICOLELE 85 si 103)
ARTICOLUL 103 introduce termenul de 10 zile pentru validarea sau respingerea cabinetului de catre Parlament

– Răspunderea membrilor Guvernului ARTICOLUL 109
2) Numai Camera Deputaţilor, Senatul şi Preşedintele României au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. ..
se inlocuieste cu:
Raspunderea penala a mebrilor guvernului se stabileste prin lege organica,

– Adjunctii Avocatului Poporului au acelasi regim de numire si incompatibilitati ca Avocatul Poporului. Adjunctii Avocatului Poporului nu pot face parte din partidele politice si sunt numiti de Parlament pentru o perioada de 5 ani.

– Presedintele dobandeste dreptul de a numii 3 membrii CSM, drept pe care nu-l avea si
– se modifica strunctura membrilor CSM prin diminuarea rolului magistratilor la alegerea membrilor CSM

– raman 19 membrii CSM din care:
10 alesi de magistrati 5 judecatori si 5 procurori
fata de 14 din care 9 judecatori si 5 procurori in Constitutia actuala
6 reprezentanti ai societatii civile 3 numiti de Parlament si 3 de Presedinte
fata de 2 reprezentanti ai societatii civile aleşi de Senat in Constitutia actuala.
3 Minstrul justiţiei, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Se observa ca scade ponderea celor alesi de magistrati iar judecatorii sunt cei mai oropsiti.

Concluzii:
Modificarile provin de la cateva obsesii prezidentiale

– Sa nu poata fi suspendat Presedintele si presedintele interimar sa numeasca alt premier.
Din cauza asta au vrut si schimbarea lui Geoana.

– Sa introduca imunitatea absoluta ca sa nu poata fi judecat Presedintele pentru dosarele „Flota” si „Casa din Mihaileanu”, sau alte ilegalitati de care nu stim, dar ar putea apare.
– Presedintele vrea mai multa influenta asupra numirilor la CSM unde dupa actuala Constitutie nu avea nici o influenta si sa dea mai multa putere procurorilor in CSM prin diminuarea numarul judecatorilor alesi de magistrati
– Reduce termenele ca sa nu mai poata fi amanate in Parlament validarea cererilor Presedintelui, in special a referendumului.

Nu am vazut solicitarile portocaliilor
– Sa devina obligatorii pentru Parlament, cele votate la referendum
– Sa-si dea demisia cei a caror initiativa a fost invalidata de referendum.

Nu am vazut restrictionarea migrarii parlamentarilor

Despre Deceneu
"Lumea nu va fi distrusa de cei care fac rău, ci de aceia care îi privesc şi refuză să intervina.” - Albert Einstein

5 Responses to Retusuri constitutionale

  1. Dan Patrascu says:

    Impresia mea este ca sub aceasta forma noul proiect de Constitutie sporeste autoritatea presedintelui, ceea ce nu e deloc bine, si ma gandesc chiar dincolo de Basescu, la succesorii sai.

    • Deceneu says:

      Sporeste sursa conflictuala intre Presedinte si Parlament, prin faptul ca nu transeaza cui se supune Premierul, Parlamentului sau Presedintelui.
      Spirutul Constitutiei actuale nu-i acordau presedintelui atributii, nici in ce priveste decizia de numire a Premierului. Desemnarea era o formalitate, pe care Basescu a transforamt-o in decizie si Parlamentul a acceptat-o tacit.

  2. transildania says:

    Absolut de acord, Deceneu! In loc sa rezolve problemele, aceasta propunere le agraveaza…

  3. Deceneu, foarte interesant, dar – scuza-mi ignoranta – care este sursa acestor informatii privind proiectul de amendare a Constitutiei? Nu prea coincide cu ce a propus PDL anul trecut, de unde vin informatiile?

  4. Scuze, poti sa ignori comentariul anterior. Acum vad ca postarea e de anul trecut, am avut impresia ca e vorba de recentele propuneri ale lui Basescu.